Så behandlar vi dina personuppgifter
VEM ANSVARAR FÖR DINA PERSONUPPGIFTER?
Vår ambition är att du skall känna dig trygg och säker när du lämnar personuppgifter eller andra integritetskänsliga uppgifter till oss. Vi bearbetar och hanterar alla personuppgifter enligt en fastställd dataskyddspolicy som syftar till att säkerställa att vi vidtar de åtgärder som krävs för att skydda känsliga uppgifter.
All behandling av personuppgifter sker utifrån bestämmelserna i gällande integritetsskyddslagstiftning och i enlighet med EU:s dataskyddsdirektiv GDPR (General Data Protection Regulation).
edencare AB är ansvariga för samtliga personuppgifter som hanteras av bolaget, oavsett om det är information kring placerade barn och ungdomar enligt beslut och på uppdrag av socialtjänst, eller information kring jour- och familjehem som utretts och godkänts av edencare AB. Den externa leverantör som edencare AB använder sig av för att administrera känsliga personuppgifter om placerade jour- och familjehem samt socialtjänst är det svenska bolaget Future Inventions och deras system CareBuilder. Tillgång till systemet CareBuilder har endast anställda vid edencare AB.
Övriga leverantörer, exempelvis anlitade revisonsbyråer som ansvarar för att på uppdrag av edencare AB utbetala löpande ersättning till jour- och familjehem eller lön till anställda, är så kallade personuppgiftsbiträden och är skyldiga att följa edencare ABs instruktioner och äger ej rätt att lämna ut personuppgifter till någon annan eller att använda informationen för andra ändamål än vad som omfattas av edencare ABs instruktioner.
Personuppgiftsbiträdena är även skyldiga att vidta tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter. Integritetskänsliga och sekretessbelagda personuppgifter kan också komma att lämnas ut i det fall det följer av lag, förordning eller av domstols- eller myndighetsbeslut.
HUR ANVÄNDER VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi använder vanligen personuppgifter för följande ändamål:
- För att löpande hantera jour- och familjehemsuppgifter.
- Att kontinuerligt rapportera till socialtjänsten om den pågående placeringen.
- För att kunna fullgöra det som följer av ett anställningsförhållande.
Personuppgifterna sparas så länge som krävs för att uppfylla ovanstående ändamål, eller så länge som vi enligt lag är skyldiga att göra detta.
Personuppgifter som inte längre behövs gallras på regelbunden basis.
VILKA ÄR DINA RÄTTIGHETER?
Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Begär du detta mer än en gång per kalenderår tar vi en administrativ avgift för att lämna ut uppgifterna.
Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade, ändrade eller raderade. Du kan också när som helst återkalla ditt samtycke till de uppgifter som inte omfattas av lagkrav. Vi får inte heller radera uppgifter där det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, exempelvis till följd av bokföringsregler eller uppgifter som behövs för att edencare AB ska kunna fullgöra sina åtaganden mot uppdragstagare (jour- och familjehem), uppdragsgivare (myndighetsutövande socialtjänst) och anställda.
För att begära ut information om de personuppgifter vi har om dig, eller göra ändringar i befintlig information, kan du kontakta oss genom att fylla i och skicka in blanketten ”Begäran om utdrag eller ändring av personuppgifter”. Glöm inte att bifoga en vidimerad kopia av din (och ditt eventuella ombuds) giltiga ID-handlingar för att styrka din identitet, utan detta kommer vi inte att kunna besvara din begäran.
UTLÄMNANDE AV PERSONUPPGIFTER
EdenCare lämnar endast ut uppgifter till tredje part när så krävs för att kunna tillhandahålla våra tjänster eller för att fullgöra våra åtaganden mot exempelvis en offentlig beställare. Vi kan till exempel lämna uppgifter till kommunen när vi enligt avtal är bundna att journalföra i kommunens journalsystem, till Skatteverket för ansökan om RUT, till Kivra för distribution av lönespecifikation och inkassobyråer för indrivning av fordran.
edencare AB är personuppgiftsansvarigt för alla personuppgifter som hanteras av bolaget. De leverantörer som EdenCare använder sig av är personuppgiftsbiträden. Personuppgiftsbiträderna är skyldiga att följa EdenCare’s instruktioner och har inte rätt att lämna ut dina personuppgifter till någon annan eller att använda dem för andra ändamål än vad som omfattas av EdenCare’s instruktioner. Personuppgiftsbiträdena är även skyldiga att vidta tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter.
Personuppgifter kan också komma att lämnas ut i det fall det följer av lag, förordning eller av domstols- eller myndighetsbeslut.
HUR SKYDDAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi vidtar löpande tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter från förlust, manipulation och obehörig åtkomst. Våra säkerhetsåtgärder anpassas fortlöpande för att hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen och så långt som möjligt förebygga eventuella hot.
COOKIES
Cookies – eller kakor – är passiva textfiler som lagras i din webbläsare för att spara och hämta uppgifter. Detta bidrar till att skapa bättre funktionalitet, vilket möjliggör en bättre användarupplevelse.
Webbplatsen använder cookies
Vi använder cookies på vår webbplats för att förbättra din användarupplevelse och webbplatsens funktionalitet samt för att analysera hur webbplatsen används. Vi vill att du ska ha en riktigt bra användarupplevelse när du besöker vår webbplats och det är något som cookies bidrar till.
Vi kan lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna säkerställa driften av den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt samtycke (rättslig grund). Vissa cookies placeras ut av tredjepartstjänster som visas på våra sidor.
Olika typer av cookies
Nödvändiga
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till vissa områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Statistik
Cookies för statistik hjälper oss att förstå hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in information anonymt.
Upplevelse
Denna typ av cookies låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel vara valt språk, information om regionen du befinner dig i eller för att visa kartor från bl.a. Google Maps.
Samtycke
När du besöker vår webbplats för första gången så möts du av en ruta som informerar om Cookies. Där har du också möjlighet att godkänna eller neka användandet av cookies. Vi kan lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna säkerställa driften av den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt samtycke (rättslig grund).
Du har alltid möjlighet att neka användningen av cookies, att återkalla eventuellt tidigare lämnat samtycke samt ändra dina val. Läs mer om vilka Cookies som är sparade, vad de används till samt ändra ditt samtycke här.
I det fall du nekar till användningen vill vi uppmärksamma dig på att webbplatsens funktionalitet kommer att försämras, vilket ger dig en sämre användarupplevelse.
KONTAKT
Frågor rörande edencare AB:s integritets- och dataskydd besvaras av behörig dataskyddsansvarig inom edencare AB.
Dataskyddsombud:
Zakaria W. ElAzzouzi
dataskyddsansvarig@edencare.se
Utdrag eller ändring av personuppgifter
Begäran om utdrag eller ändring av personuppgifter ska ske på blanketten som finns att ladda ned här.
Blanketten skickas per post på följande adress
Skånegatan 72
116 37 Stockholm
Glöm inte att bifoga en vidimerad kopia av din (och ditt eventuella ombuds) giltiga ID-handlingar för att styrka din identitet, utan detta kommer vi inte att kunna besvara din begäran.
Policyn om Personuppgifter och GDPR uppdaterades senast den 2024-03-27